De afgelopen 3 weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nikki - WaarBenJij.nu De afgelopen 3 weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nikki - WaarBenJij.nu

De afgelopen 3 weken!

Blijf op de hoogte en volg Nikki

03 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve iedereen!

Ik heb jullie wel erg lang in spanning gehouden van mijn grote avontuur hier! Echt schandalig dat ik jullie niet eerder op de hoogte heb gehouden! Maar daarom voor straf deze hele zonnige zondag op mijn kamertje, jullie eindelijk is laten weten hoe goed het hier met me gaat!

Dinsdag was mijn eerste dagje bij het Ramtoh Kindertehuis.
Ik kwam om 7 uur in de ochtend aangelopen en werd vriendelijk ontvangen door de directrice . Er waren heel wat kinderen rond en om het gebouw. Er wonen dus kinderen maar door de weeks worden er ook rond 8 uur kinderen bij de Day Care gebracht soort kinderdagverblijf. Alle kinderen die er wonen zijn ouder en gaan naar school. Dus het was eigenlijk een uurtje wachten op de kinderen die bij de Day Care worden gebracht.

De eerste dag had ik maar een paar kindjes van 1 t/m 4 jaar. Bij het Ramoth kindertehuis hebben ze elke dag een vast schema. Om half 9 gaan ze ontbijten met hun eigen meegebrachte trommeltje en wat drinken. Om 9 uur gaan we in een kringetje zitten met de kinderbijbel, boek met liedjes over god en nog een spiegel met een zakdoek. Ook de kindjes van 1 jaar een heel komisch gezicht. Dus dan zitten we in een kringetje en beginnen we met de spiegel en zakdoek. Ik geef een kindje de spiegel en gooi vervolgens de zakdoek over een hoofdje van een kind, en dan het volgende;

We roepen met zijn alle, heel hard:
Polinaaaaa!!!
Polinaaaaa!!!
Vervolgens trekt ze het zakdoekje van haar hoofd, en al klappend zingen we dan;
Halloo Polinaaa
Halloo Polinaaa
Hallo Polinaaaa
Fijn dat jij er bent….!!
Vervolgens loopt het kindje met de spiegel naar Polina en houdt de spiegel voor haar gezicht en zegt; Goeiemorgen Polina, Ik vind je lief!

HAHAHAHAHAHA.. ik had echt nog noooit zoiets mee gemaakt, hoe raar maar wel grappig. En zo deden we dat met alle kindjes en werd de spiegel een paar keer doorgegeven. Na het rare spiegel gebeuren lees ik wat verhaaltjes uit de kinderbijbel en zingen we ook wat liedjes uit het boek en dat wisselen we af totdat het half 10 is.
Dan mogen ze even voor zichzelf spelen of ga ik met ze een spelletje doen.
Dan om 10 uur krijgen ze wat te snacken, hoe ze dat hier zeggen! Haha

En vervolgens gaan we lekker buiten spelen met autootjes en fietsjes en andere speeltoestellen die er staan. Om 11 uur gaan ze dan baden, dus onder de douche! Dat is echt heel erg leuk! Staan er 6 kindjes onder 1 douche KOUD! En dan word er elke x een emmer water extra over ze heen gegooid en dan Gillen haha Vervolgens de kindjes afdrogen en aankleden. En gaan ze lekker wat eten, rijst met groente en kip of met vis. Maar wel altijd hetzelfde! Na het eten gaan ze slapen! Allemaal in een bedje of op de grond en dan is het maar rusten. De eerste dag heb ik daar een tijdje bij gezeten maar kwamen de kindjes van 5/6 jaar uit school en ben ik met ze spelletjes gaan spelen. En het laatste uurtje van 2 tot 3 heb ik nog met de jongeren die er wonen geholpen met rekenen, een jongentje van 11 die zijn op dit moment bezig met de tafels leren. Het gaat hier heel anders als bij ons.

Toen ik thuis was gekomen om half 4 was ik zoo doodop dat ik op m’n bed ben gaan liggen en een uurtje heb geslapen en werd wakker gebeld of ik nog mee wilde salsa dansen! Dus opschieten opschieten moest binnen een half uurtje klaar staan! Zonder te eten,.. achja dan maar daarna wat lekkers eten. De eerste salsa les was eigenlijk erg simpel! Vond het wel leuk, maar het was ook wel wennen, omdat ik heel anders dansen gewend ben! Maar daarom is het wel een uitdaging voor me! Om te leren salsa dansen!
Het duurde ong. Tot half 9 dus ook nog aardig lang! 2 uurtjes. Na het salsa dansen wat trouwens bij Broki is, hebben ze ook een restaurant en een barretje en pool tafels. Daar ben ik samen met Ym en Lot wat gaan eten. Ik had een groot stuk Karbonade! Mm.. Jammie!

Woensdag was mijn tweede dag bij het Ramoth kindertehuis. Vandaag waren er wat meer kindjes en heb ik ook de hele dag door foto’s met ze gemaakt! Dat was echt geweldig! En heb er hele leuke foto’s van! Vandaag heb ik ook met de wat oudere kinderen die rond 13uur uit school komen getekend en spelletjes gedaan! Ze zijn 5/6 jaar. Vandaag heb ik de nog wat oudere kinderen die rond 14uur terug komen niet geholpen met HW maar ben buiten even met ze gaan voetballen! Na het Ramoth ben ik even het centrum in gegaan om te kijken of ik een winkeltje kon vinden die een Samsung oplader voor me heeft.. maar helaas zaten de winkels al dicht, het was inmiddels ook al 4 uur! Eenmaal thuis werd ik vriendelijk uitgenodigd door de meiden om spaghetti te komen eten! Nou dat sla ik zeker niet af JamJam!!! Ik had ook mijn laptop meegenomen dat we s ‘avonds is lekker een filmpje konden kijken!

Donderdag kwam in om 8 uur bij het Ramoth en zat er een andere vrouw bij de Day Care die normaal andere taken doet vooral de was!. Ze vroeg of ik ze vandaag alleen aan kon! En natuurlijk kan ik dat haha super leuk juist!! Ze zijn lekker gaan eten en drinken en zijn daarna wel in een kringetje gaan zitten maar heb de bijbel en god liedjes allemaal overgeslagen want voel me daar echt niet fijn bij.. dus we hebben leuk liedjes gezongen zoals; In de maneschijn! Na het zingen vroeg ik ze of ze het leuk vonden om te schilderen omdat ik in de kast al veel schilder spulletjes zag staan. Maar dat vonden ze wel leuk, allemaal een schortje voor en een blanco papiertje voor hun neus en kliederen maar!! Want dat was het echt! En er staat altijd een ventilator aan omdat het anders te warm is en er veel muskieten komen! Dus alle papiertjes waaide tijdens het schilderen van de tafel! Dus ik plakband zoeken en ze maar vast gemaakt!

Na 2 kleine uurtjes kwam er een vrouw binnen met een kindje die wat later was.. Maar gek genoeg bleef die vrouw er bij! En achteraf bleek dat ze hier ook werkt! Haha maar ze was een weekje op vakantie geweest.. Zuster Shelly! We zijn na het schilderen lekker naar buiten geweest! Koekjes gegeten en zijn weer lekker onder de douche geweest. Vandaag weer wat leuke foto’s met ze gemaakt! Ze vinden foto’s maken ook helemaal leuk!

Vandaag ik het ook hier Valentijnsdag! En in elke etalage is dat ook wel te zien, alleen maar RODE kleren! Haha net of iedereen vandaag rood aan moet.. er is ook in een karaoke bar een soort Valentine party! Met als dresscode rood GOH echt? Maar ik ben met de meiden bij een pannenkoeken restaurant wezen eten! Heerlijke poffertjes gehad! Maar de bediening OMG! We zouden dus naar die party gaan maar omdat we zo belachelijk lang duurde konden we daar niet meer heen, was ook van 19 tot 21 uur haha Dus zijn ons maar gaan klaarmaken voor de Havanna! Je hebt bij veel clubs dat er eerst salsa gedraaid wordt en later op de avond wordt de knop omgezet en krijg je party muziek! De Salsamuziek duurt meestal tot een uur of 1 en dan gaat het dak eraf!!

Vrijdag heb ik heerlijk uitgeslapen, rond 14uur met Ymke wat wezen drinken, Lot die ging naar haar oma! Die woont namelijk hier in Suriname ik ga ook nog een keertje mee naar haar oma! We zijn eerst naar Zus & Zo gegaan omdat ik graag een fiets wilde! En vond op internet dat bij een verblijf van +2maanden je een fiets kan huren voor 25 euro p.m. Dus ik dacht DOEN! Ik moest meteen betalen maar had niet genoeg geld bij me ook omdat je een borg van 200 srd moest betalen. Dus zijn eerst wat gaan eten bij Zus & Zo heerlijke broodjes!! Maar was flink gestoken in mijn vinger! Ik had die ochtend mijn haren gewassen met een shampoo die er stond van Herball Essenses rook heerlijk zoet!
En tijdens het eten vloog er een soort beest om mijn hoofd heen, dus rustig blijven zitten, maar hij kwam steeds weer terug en terug en om als een gek daar heen en weer te gaan rennen was het te druk voor! Uiteindelijk was die weg en ik doe mijn haar achter mijn oor STEEEEK!!! AUWtsss prikt die gewoon vol in mijn vinger met zijn angel en al! Zwelde helemaal op!! Kut beest, wat het ook was… Dus ik ga mijn haar nooit meer wassen met die Herball Essenses!!

Na het eten zijn we naar Blue Frog gegaan. Daar heb ik aangegeven dat ik me niet echt op mijn plaats voel bij het Ramoth Kindertehuis, omdat er wel erg veel met geloofsovertuiging wordt gedaan en ik me daar niet zo fijn bij voel. En nu wist ik van te voren al wel dat er in Suriname veel aan gedaan wordt maar dit vind ik wel erg overdreven, vooral bij de kleine kindjes van1 t/m 4 jaar. Maar bij Blue Frog snapte ze me wel en gaan nu kijken wat ik kan doen, zelf zit ik te denken aan het parelhuis dus die gaat Margot maandag bellen en ze zal mee denken of er nog iets anders voor me is!

Daarna zijn we lopend terug naar huis gegaan om het geld te regelen voor de fiets, dus geld pinnen bij een bank maar accepteerde mijn bankpas niet en nu had ik al een keertje eerder gepind ergens en gaf die precies hetzelfde aan.. Ik had vanuit Nederland wat euro meegenomen en die heb ik eerst opgemaakt en omgewisseld bij een Cambio! Maar dat geld was nu wel echt op.. Toen wist Ym me te vertellen dat je bij sommige banken eerst je pas om moet zetten wil je buiten Europa kunnen pinnen. Owh dat wist ik niet.. Dus als ik thuis ben maar via internet proberen om te zetten!! Onderweg naar huis kwamen we langs een chinees supermarktje (die je hier trouwens super veel hebt!!) Omdat we al een tijdje opzoek waren naar Malibu en we die tot nu toe nergens konden vinden, dus nog maar een xtje proberen. Dus wij aan die Chinees heeft u ook Malibu jaa jaa zegt die en zet een fles voor onze neus waar op staat RUM.. Dus wij ik wist niet dat er rum in Malibu zat.. maar oké.. dus voor 30 srd die fles mee. Dus thuis op internet gaan zoeken en bleek vet simpel en had het binnen 5minuutjes geregeld voor de pinpas!! Ymke thuis haar fiets opgehaald en weer opweg naar een pinautomaat. Of toch eerst even terug naar het Chinese supermarktje.. want Jeetje Ymke had thuis een slokje genomen en het is dus 90% alcohol!!!! Ym ging bijna dood toen ze een slok nam! Dus weer goed die dop erop draaien en terug brengen die zooi! Halloooo Chineesje ja wij vroegen om Malibu geeft u ons 90% alcohol wilde je ons dood hebben? Nee dat hebben we niet gezegd maar wel dat dit geen Malibu is! Hij draaide echt 10x die fles om kijkend naar de dop! Hahaha maar we hebben onze 30srd weer terug! Voor ons bij de kassa stond er ook een man die idd bevestigde dat het echt geen Malibu was! En zei dat we in de toutonnelaan wel Malibu konden krijgen! Maar weer verder naar Zus & Zo om mijn fiets af te handelen, en dat ging echt weer op zijn Surinaams heeft een dik uur moeten duren.. mijn fiets was al weg KAK!!! Was alweer verder verhuurd.. Was juist een mooie top fiets maar uiteindelijk een nog betere kunnen vinden! Dus mensen de fiets is eindelijk geregeld!! =D Nummero 3 0 9.

Op vrijdag Half 7 hebben we Salsa les maar het was al half6. Dus snel naar de Tulip om eindelijk een fles Malibu te vinden! Gelukkig die hadden ze!!!!
Langs huis boodschappen gedropt en snel door naar Salsa want dat begon over 10min..
Na het salsa dansen zat dat stelletje wat hier nu een paar maanden woont (Rein en Adeline). Hebben we bij aangeschoven en gezellig wat gedronken en wij moesten nog ergens een hapje gaan eten. Dus zijn naar de Italiaan op de hoek gegaan!! Jaa Jaa hier in Suriname een Italiaan!, wel duur voor de Surinaamse begrippen.

En wat heb ik gegeten.. Spare Ribs hahaha ongelofelijk lekker!!! Hier is gewoon niks met het vlees gestunteld gewoon vers van het beest. De Spare Ribs heeft ook geen nette rechte botjes gewoon lekkere stukken met een botje erin.

Vrijdagavond zijn we gaan stappen in ’t Vat we gingen met aardig wat mensen. In ’t Vat was er de hele avond salsa en na 30min heb ik dat wel weer gehad! Dus daarna naar touche! Super gave club! Vooral de muziek, ik zeg; Echt Nikki muziek! Oftewel Billen muziek! En in club touche waren en 2 van die jaaa.. Hoe zou ik ze noemen Entertainers! Die 2 zijn echt vaak te vinden in de clubs hier en ze kunnen dansen met zijn 2 hele leuke dansjes.. echt hiphop moves en echt heel komisch! Battles en elkaar uitdagen het was echt een geweldige avond!

Ohjaaa ik had geen tijd, niks niet, heb niet eens een horloge.. dus Ymke zei zullen we zo is gaan. Dus ik jaa is goed!! En het was gewoon half5 toen we buiten een taxi gingen bellen met iedereen. En jaa de volgende dag moest ik er om 7uur uit! Mijn eerste werkdag bij Het Lotjeshuis… Oepsss dus dat was een nacht van 2 uur slaap.

Zaterdagochtend had ik een Taxi gebeld eerst Taxi Glenn de ons ook naar de vreemdelingen dienst had gebracht en die beviel me wel omdat hij nog langs al die copyshops voor ons was gereden. Dus zijn nummer had ik opgeslagen, helaas nam die niet op dus de tourtonne taxi gebeld die een straat achter ons zit, een betrouwbare taxi die niet met geld sjoemelt omdat je blank bent. Hier hebben ze namelijk geen teller of iets nee helemaal niks. Dus ik stapte in en zei naar de Metaalsraat 2C, hoeveel kost dat? 22,50.. DUUR!!! Maargoed ik had 15 opzak omdat na het stappen ik thuis om 5u had gekeken hoeveel geld ik nog had, oepsss 15,50srd op precies te zijn.. Dus maar bedacht of de taxi chauffeur niet even langs een pinautomaat kon rijden. Omdat ik maar 15,50 op zak had! Maar dat deed die niet….. Jaaa eigen schuld haha Dus bij aankomt bij het Lotjeshuis zei ik kijk dit is alles 15,50, meer als 15,50 kon ik hem niet geven! Dus was toch niet zo een dure rit!

Om 8 uur kwam ik aan bij het Lotjeshuis. En het regende echt kei en kei hard! Dus even nog onder een afdakje gewacht en toen snel snel rennen naar binnen. Ik kwam binnen en er waren 2 vrouwen aanwezig. Dat ik altijd in het weekend had mevrouw Sam Sin verteld! Ik was nog geen stap binnen en het was Tanteee Tanteee Tantee!! Jaaa hallooo ik ben Nikki!! Tantee Nikki hahahaha okee prima tante Nikki.. Mezelf voor gesteld aan de wat oudere van de 2 waarbij ik vertelde dat ik 3 maanden in het weekend ze kom helpen, kreeg ik als antwoord Hallo ik ben ... (Naam vergeten haha) en ze liep weer weg,, Okee dan! Op naar de andere vrouw die in de badkamer bezig was met de kindjes baden. Dus nogmaals Hallo ik ben Nikki, Hallo … verstond het niet Sorry hoe heet u …. Sorry verstond het echt niet HOE HEET U!? … Naaaa als ze nou ff wat harder praat of duidelijker! Zoals bij ons ABN! Maar nee hoor we mompelen gewoon en het interesseert ons niet. OKe dus daar stond ik dan met 8 kinderen aan mijn broek hangend en me afvragend en nu? Dus loop naar de wat oudere vrouw die in de keuken bezig was, of ik haar ergens mee kon helpen? Ja met voeden straks. OKee maar dat was pas over een uur. En hoe ga ik dit doen met 13 Kindjes die allemaal jou aandacht willen. En geen speelgoed hebben. Want was ik nog niet heb verteld is dat de kinderen allemaal in de eetzaal verblijven en helemaal geen speelgoed hebben.. want er is een grote kamer met allemaal speelgoed maar dat is voor door de weeks. Dus ging ik op een stoel zitten en voor ik t wist zaten er 2 op schoot 1 zat aan mijn sok die ander aan m’n oorbellen aan mijn vlecht aan mijn rist van mijn broek aan mijn armbandje zaten er 3 te frunniken. Ze zagen mij als hun speelgoed. Wat ik overigens heel erg logisch vind. Omdat ze niks hebben om mee te spelen, alleen elkaar. En als ik dan van de picknick tafel naar de stoel ging kwamen er weer een stel achter me aan. Het is wel erg aandoenlijk! En bijzonder dat ze zo graag op je schoot willen en aandacht van je willen. Maar in mijn eentje 13 kinderen van2 t/m 4 jaar is toch wel erg veel.. nadat de kindjes wat hadden gegeten ben ik zelf een broodje gaan eten buiten. En kwam er een tante bij zitten en ze vroeg helemaal niks, toonde geen belangstelling.. dus ik vroeg zelf een aantal dingen waaronder ik ook vroeg of er geen speelgoed is waarmee ik kon spelen met ze, en haar antwoord was Nee.. was ook een kwestie van vraag : antwoord. Maargoed naast het personeel heb ik het toch wel redelijk leuk gehad met de kids vooral de aandacht!

De kindjes gaan s’ middags slapen van 1 tot 4 uur. Toen ik dus om 1uur dacht wat kan ik nog doen, was er niks meer te doen dus besloot een taxi te bellen. Ik heb gevraagd of ze een nr. Had van de taxi. Omdat ik me nog kon herinneren dat bij de kennismaking de taxi van hier naar mij 13,50 was, super goedkoop!! Vergeleken met anderen.. dus nr. ook opgeslagen en binnen 2 min was de taxi er!.

Onderweg een beetje gepraat met taxi Reagy! Haha en een beetje onderhandeld omdat ik voor 3 maanden elke weekend gebracht en gehaald moet worden, het is net een te ver stuk om te fietsen!. En kunnen afspreken dat die me haalt en brengt voor 25srd!

Toen ik thuis kwam ben ik maar is gaan uitvolgelen hoe het wassen hier gaat. Echt een ideale wasmachine! Ben de naam even kwijt maar in Nederland hebben we ook zulke wasmachines! Alleen een nadeel is dus dat er geen warm water is.. Dan maar water op het vuur en water in de waterkoker en erbij doen. Duurt wel flink wat langer.. maarja als de was maar schoon wordt! Ik was dus aardig goed bezig voor het eerst dat ik wat deed aan het huishouden haha En dat allemaal met 2 uur slaap…. Maar ik zei tegen Marcel zaterdagmiddag, ik heb vannacht maar 2 uur geslapen maar merk er helemaal niks van. Hij vertelde dat hij er ook geen last van heeft. Het schijnt zo te zijn dat je hier, door het tropische weer en de warmte daar gewoon geen last van hebt! Hoe Chill!!

In de middag tijdens en na de was met Mama geskyped! Wel een kleine 3 uur!! Zoo Gezellig!! Mama heeft ook de Fam. Malaha leren kennen! En ze moest hier ook maar naartoe komen! Dat zou ze wel gezellig vinden :p Voor die avond (Zaterdagavond) ben ik mee gevraagd door Fam. Malaha voor een Hindoestaans bruiloftsfeest HOE VET!!! Ik wist niet wat ik mee maakte, echt heel bijzonder! Zie ook de foto’s! IK heb echt mijn ogen uitgekeken. Ook omdat ik in Nederland nog nooit een bruiloft/bruiloftsfeest heb meegemaakt. Na het skypen en een klein hapje te eten(eten bij het feest) ben ik me gaan klaarmaken voor het feest en zijn rond half 11 vertrokken.

Na een slaaptijd van dit keer 3 uurtjes, stond ik weer om 7 uur op. En had met taxi Reagy afgesproken dat als hij thuis om half8 weg rijdt hij bij mij om 10 over half 8 is dan ben ik 10 min voor tijd aanwezig. Maar ik was boven op mijn kamer mijn mascara aan het opdoen was en nog mijn schoenen aan het aantrekken was, ik een toeter hoorde.. maar dat hoor je hier zo ontzettend veel dus dacht vast niet voor mij maar nog geen 2min later weer.. dus ik gluur uit mijn houten schotjes en jaa hoor stond die al voor mijn deur… 5 voor half 8 Neeeee!!! Ben nog langer niet klaar nog eten en drinken.. en ik moet er pas om 8 zijn. Aiai.. dus snel naar beneden rennen en riep kom eraan! Toen ik de auto instapte zei ik: Zo jij bent vroeg! Jaaa heb 9 jaar in Nederland gewoond en afspraak is afspraak.. wilde bijna vragen of ik het goed verstond.. Hier in Suriname die gewoon veel te vroeg is! Dat had ik nog echt niet meegemaakt! Maar hoe CHIL. Wel duidelijk gemaakt dat die de volgende keer wel 10min later mag komen!

Bij het lotjeshuis was het eigenlijk wel een beetje hetzelfde als die dag ervoor.. Het heeft ook beide dagen ALLEEEN maar geregend!! Vandaar dat ik ook niet met de kindjes naar buiten kon. Maar ben wel van plan een keer door de weeks er heen te gaan kijken hoe het dan gaat!! Vandaag ben een beetje de namen gaan leren en heb zo voor bijna elk kindje een bijnaam. Heb ze nog niet allemaal hoor..

2 jaar:
- Jayden: Ondeug!
- Lohens: Bijt, Spuugt, Kwijlt, Knijpt en slaat heel hard! (Wil ik echt mee naar huis nemen!)
- Rowensa: Schatje!
- Maria: huppeltutje!

3 jaar:
- Merci: Merci Merci!
- Santos: Scheef Koppie, echt een schatje
- Rochero: Spleet tandje
- Lucas: zonder tanden
- Christiaan + zijn broertje: huilen veeeeel....
- Jongen: alle 4 de voor tanden zijn afgebroken en een stukje bruin zie je nog. Echt zielig..

4 jaar:
- Jonathan: De BOEF!!!
- Ismael: Denkt dat hij de baas is, slaat iedereen ook!
- Meisje met een dode tand..

Lohens trekt mij echt de meeste aandacht! Hij doet alles wat niet mag. Bijten, slaan, knijpen en spugen. Maar miss ook juist daarom! Waarschijnlijk is er al zijn hele leven zo met hem omgegaan. En weet hij niet beter dan dat. Hij lijkt ook aardig op een van de 4 foto’s van Stevie van 12 jaar geleden die met Dorothy erop.

Maandag kreeg ik bericht van Blue Frog, of ik een fijn weekend gehad heb ondanks de tropische regenbuien? Vandaag had ze gebeld met het Parelhuis om te kijken of ik daar nog vrijwilligerswerk kan doen. Helaas hebben ze genoeg personeel en geen ruimte meer om een vrijwilliger in te plannen. Bij het Christoforus internaat zou ik wel aan de slag kunnen. Ze heeft meneer Romalho gesproken (directeur) ik kan hem bellen om een afspraak te maken. Tijdens de afspraak kan ik kijken hoe het internaat eruit ziet en wat de mogelijkheden voor mij zijn. En heel toevallig is het internaat 10 huizen verderop in mijn straat!! aan de Prinsessestraat 46. Op het internaat zitten ong. 80 kinderen (10ers en 20ers) vanuit het binnenland die hier wonen om naar school te kunnen gaan. De meeste zitten op de middelbare school en sommige studeren.

Dinsdag heb ik gebeld naar het Christophorus internaat maar niemand nam steeds aan.. Uiteindelijk ben ik woensdag na weer een paar x gebeld te hebben langs gegaan omdat het hier toch om de hoek is! En ben uiteindelijk met meneer Romalho gaan zitten en kijken wat ik daar zou kunnen betekenen. Nu heb ik verteld dat ik er van hou om creatief bezig te zijn. En nu ben ik samen met hem op een idee gekomen om met de meiden in het internaat (ong. 36) hun studieruimte te gaan opfleuren door schilderingen op de muren te maken. Dat leek hem een uitstekend plan! Die dag zat er boven ook een vrijwilliger en ben kennis gaan maken met haar (Carin) En zij is na 4 jaar hier stag gelopen te hebben vrijwillig terug om weer hier bezig te kunnen zijn. Ik ben de hele middag uiteindelijk blijven hangen, omdat ze bezig zijn een sporttoernooi te organiseren voor alle internaten in Paramaribo, daar zijn ze al ong., 3 maanden mee bezig.

Donderdag ben ik gewoon weer gekomen en een heb een flyer ontworpen voor het sporttoernooi want het is voor het weekend erop 02-03-2012 dan vind de opening van het spottoernooi plaats. Na het ontwerpen van de flyer ben ik naar huis gegaan omdat we dit weekend op trip gaan voor 2 dagen naar Danta Bai, Berg en Dal en Ston eiland. En vandaag was het uiterlijk betalen bij ZIN een zwembad in de buurt waar ook Fred Eco tours zit. Via daar hebben wat meiden dat geregeld om met de mensen die willen vanuit de prinsessestraat (FANNA Guessthouse) daar naartoe te gaan! Toen ik aankwam bij ZIN zaten er nog wat mensen van ons. Dus nog een tijdje mee gepraat en er zat ook een jongen op een kruk zijn rasta haar uit te kammen wat er ontzettend komische uitzag! Gilly is zijn naam, hij heeft ook gewerkt bij Fred Eco Tours. Dat is een organisatie die tours doen door Suriname, naar de mooiste plekken. Het is zo leuk om allemaal mensen te leren kennen! Ook als ze vragen wat voor stage ik kom doen ik altijd zeg nee ik ben hier vrijwillig en dan mijn verhaal doe over Stevie! Krijg ontzettend veel leuke reacties daarop.

Donderdagavond zijn we naar de Havanna gegaan, bij het internaat heb ik Astrid leren kennen, ze komst hier voor haar stage van 5 maanden lang. Dus samen met haar naar de Havanna gegaan. Ik had vandaag trouwens het Lotjeshuis gebeld omdat ik het weekend weg ben en ik graag door de weeks zou willen komen en dat kon morgen! In de Havanna kwam ik Gilly tegen die ik overdag had ontmoet bij ZIN. Hij danst net zoals ik vertelde van die 2 entertainers! Hun eigen dans pasjes op bepaalde muziekjes. Echt Gaaf! Dus ik, kun je me dat niet leren Haha en uiteindelijk stonden we samen in de Havanna te Hip Hoppen.

Vrijdag ben ik dus naar het lotjeshuis gegaan en er was een ander meisje Manon die deze week er voor het eerst was. Ze gaat er stage lopen. En verbaast keek ik in de eetzaal dat alle kindjes met speelgoed aan het spelen waren.. later inde ochtend kwam ik Mevr. Sam Sin tegen en vroeg naar het speelgoed en vertelde dat ik het gewoon mag pakken van buiten en met ze ermee spelen.. Ik vond het wel erg raar maargoed het mag in ieder geval! Vrijdagavond zijn we weer is gaan stappen maar nu niet naar ’t Vat maar meteen naar Touche! Omdat ik het de vorige keer in ’t Vat niet echt super vond met die salsa gebeuren. We waren met de stagiaires en vrijwilligers van het Christoforus Internaat Carin, Astrid, Ayiza, Charlene, Liesbeth en its me! Weer een leuke stapavond gehad! Ik drink hier trouwens vaak Borgoe 7UP, dat is de rum van hier, dat wordt veel gedronken. En of je nou bier/wijn of een mixdrankje koopt kost allemaal ong. Hetzelfde!!

Zaterdag moesten we dan om kwart voor 5 klaarstaan bij nr. 31. En ik had een nacht doorgehaald omdat we waren stappen bij Touche, ik om half4 thuis was ong. en ik veel energy drink had gedronken had ik een uurtje om te slapen maar ik kwam gewoon niet in slaap lag te stuiteren in bed van de energy!! Dus hup m’n bedje weer uit onder een koude douche en tasje pakken voor mijn eerste echte trip!!! Dus kon alles op mijn gemakje doen.

Uiteindelijk vertrokken we om half 05:30 met de bus richting Berg en Dal want daar zouden we dan van de kabelbaan gaan! Onder begeleiding van 3 gidsen waaronder ook Fred, van Fred Eco Tours, Ro en Sense. Eenmaal aangekomen bij Berg en Dal werden we allemaal in mooie touwtjes gehesen en vast gebonden. Eerst nog even plassen want had toch wel een beetje kriebels in mijn buikje.. Want met geen slaap en veel energy drank op en dan op de vroege ochtend een bergbeklimming naar de kabelbaan toe viel me toch wel zwaar en mijn conditie zit ergens beneden de nul! Dus dat was wel even flink zweten!

Maar eenmaal boven kregen we te horen dat er 10 platforms waren waar je ging stoppen en weer verder. Het was het echt kicken en vol adrenaline! Er waren 5 van die AApies mee die ons opvingen bij de stops, ik noem ze aapies omdat ze als gekke van die kabelbaan gingen. ik was overal als laatste! En ik mocht er ook komen werken en werd Nikki Minaj genoemd haha.. De laatste ben ik ook op de kop gegaan van de kabelbaan! Lot die heeft er een filmpje van gemaakt dus zodra ik die ontvangen heb zal ik hem erop zetten! Het was in ieder geval weer dikke pret! en dat om 8 uur in de ochtend.

Na berg en dal zijn we door gegaan naar Danta Bai waar we ook gingen verblijven. Onderweg in de bus heb ik mijn slaap maar gepakt omdat ik toch wel erg moe was! Maar we hebben ook 1 uur lang nederlandse liedjes gezongen echt vanalles wat in iedereen opkwam we leken wel een schoolbusje van groep 6. Aangekomen bij Danta Bai mochten we een huisje uitkiezen waar je dan met zijn 4en in sliep, echt leuke houten huisjes. We konden onze spullen even uitpakken, niet dat het veel spullen waren want ik had maar 1 rugzak mee. We gingen eerst lekker met zijn alle wat eten! Dat was allemaal inbegrepen ook echt lekkere dingen! Bakabana’s, soort sop cake dacht ik.. en ja gewoon brood met vanalles.. je hoefde iig geen honger te lijden. Na het lunchen konden we even lekker luieren in de zon en ons daarna klaarmaken voor het raften!!

Ik zat in de eerste groep allemaal een zwemvestje aan en een helmpje op en gaan, of ik bedoel pedellen maar!.. we moesten flink peddelen om vooruit te komen.. In de raft gingen we over de Surinamerivier door een aantal stroomversnellingen. Ik had er wel wat meer van verwacht omdat wat ik al zei, we veel moesten pedellen, maar het was zeker leuk om mee te maken. Nadat we de stroomversnellingen hadden gehad werden we met een motorbootje teruggebracht naar de eerste stroomversnelling. Onderweg hebben we nog een kaaiman gezien die op een aan het poseren was voor ons, met zijn bek open! Haha
Eenmaal bij de eerste stroomversnelling konden we uitstappen en ons even heerlijk in het water onderdompelen. Het was heel erg mooi weer dus we hebben op de rots nog lekker kunnen zonnen en genieten van het geluid van het stromende water.. ik kwam echt helemaal tot rust! Dat was zo mooi!

Rond 5uur gingen we terug, toen was de tweede groep ook geweest en hebben we ons aangekleed en onszelf bezig gehouden met spelletjes, muziek en veel gezelligheid. Uiteindelijk was het eten klaar Jammiee lekker! Ik had afentoe wat meegeholpen in de keuken! Na het eten, zijn we met een grote groep, ik heb nog nooit gespeeld onder het genot van een Borgoe 7UP/Cola/Sap. En daarna hebben we lekker met zijn alle gedanst! En uiteindelijk heerlijk slapen!!

De volgende ochtend hadden we om half 10 ons ontbijtje en konden we op bed nog even verder uitrusten. Sense had ook een leuk ideetje om nog een boswandeling te maken voordat we zouden vertrekken naar Ston eiland. Het was echt met een kapmes alle bomen en platen kapot slaan en zelf een weg maken door het tropische oerwoud, zo zag het er ook echt uit! Ook van dat vochtige plak warmte die je ook in Arnhem in Burgers Zoo hebt. We hebben gek genoeg niet echt bijzondere dieren gezien op een raar rood beetje en een mooie grote blauwe vlinder. Eenmaal terug hebben we onze spullen allemaal ingepakt en hebben we weer lekker geluncht voordat we weer 2 uur in de bus zouden zitten. Op het menu stond een heerlijke pompoensoep en…. Jaaaa jaaa Broodjes frikadel speciaal!!!! OMG wat smaakte die goed! Met curry, mayo en uitjes jam jam!!
We zijn met de bus doorgereden naar het Brokopondomeer naar Ston Eiland. Alleen de weg er naar toe was al heerlijk. Ik zat bij het raam met de zon in m’n gezicht, de wind langs m’n arm en muziek op de achtergrond in de bus. Het was echt even genieten.

Bij Ston Eiland aangekomen gingen we in een bootje het water op om naar piranha’s te gaan vissen. Het Brokopondomeer is een stuwmeer dat dus een heel groot gebied onder water heeft gelegd. Boven het water steken dan ook duizenden boomstammen en boomtoppen uit wat een prachtig landschap geeft. We waren met de groep verdeeld over twee boten en per 2 kregen we hengel om te vissen! Ik was samen met Jelmer! En nou het ging ons echt niet slecht af! Hoppaa Jelmer had piranha nr.1, Nikki piranha Nr.2, Jelmer piranha Nr.3, Nikki piranha Nr.4, Jelmer bijna piranha Nr.5 op het laatste moment viel die eraf.. en geef mij maar de Schuld Jelmer.. ik had hem sneller moeten binnen halen.. ja hoor =p en Nikki piranha Nr.5 Dus totaal had ik er 3 gevangen en Jelmer had er 2. Ons avond eten voor die avond.. de andere boot had serieus helemaal niks gevangen. Sense en Matthias hadden beide een super grote Baars gevangen!!! Op het eiland had de KOK en Fred de vissen heerlijk gebakken!! Dus we hadden een heerlijk menu van Piranha’s en Baars. Na het avondmaal zijn we ons gaan verzamelen op de terugreis naar huis. Ik mocht van Fred voorin de bus zitten Hoe Coooowl!!! Vooral omdat de eerste weg naar de harde weg een grote zand weg is met alleen maar gaten en kuilen! De hele weg gezellig met Fred gepraat!

We waren rond 22uur aangekomen op onze mooie prinsessestraat en onderweg in de bus zat ik dus naast Fred en stelde aan hem voor of we niet nog een leuke afsluiter konden doen met de mensen die wilde! Of naar de karaoke bar of naar Touche! En dat beviel de meeste wel dus spraken we af om over een uurtje weer bij elkaar te komen en naar touche te gaan! Dus een afterparty met zijn alle was zeker geslaagd!!

Maandag was het de dag van de revolutie. Ik had met Fred zondag afgesproken dat ik vandaag langs zou komen om is te kijken wat ik voor hem zou kunnen ontwerpen. En hij zou het wel leuk vinden als ik wat folders en flyers voor hem zou kunnen ontwerpen.

S ‘middags ben ik samen met Gilly opstap geweest om de stad is te verkennen. Het was namelijk de dag van de revolutie dus er was van alles te doen. We zijn naar de waterkant gegaan waar allemaal kraampjes stonden en winkeltjes. Hebben nog lekker bij de MAC gegeten. De MAC is hier gelukkig net zo lekker als in Nederland! In de club was ik een aantal keer aangesproken door dat entertain duo Don en Tino dat ze me kraag bij hun dansgroep wilde hebben.. Nu heb ik ze verteld dat ik een kapotte knie heb, maar heb ze gezegd dat ik een keer mee kom doen dus vanavond zouden we gaan hiphoppen.. Maar helaas toen we aankwamen was het afgezegd alleen had ik het niet door gekregen.. ach we waren toch aan de waterkant en zijn uiteindelijk maar een potje gaan Poolen was ook leuk! Woensdag hebben ze wel het zaaltje kunnen regelen! Dus ben benieuwd.

Dinsdag om 13uur hadden we afgesproken bij het internaat om weer is te bespreken wat er nog gedaan moest worden aan de sportdag. Omdat die a.s. zaterdag plaatsvindt en ik had nog helemaal niet het gevoel of het wel goed zou komen. Vandaag stond op de planning om de Flyer te printen en T-shirts te kopen en te laten bedrukken. Daar hebben we uiteindelijk wel 4uur over gedaan als het niet meer is.. Pfff.. wat een gedoe zeg. Als je in Suriname iets wil regelen gaat dat erg omslachtig. We hebben nu uiteindelijk knalblauwe shirts voor ons 7enen en een wit petje erbij en op ons blauwe shirt staat met witte letters voorop Sporttoernooi 2013 en achterop groot onze naam. Dat we makkelijk aangesproken kunnen worden. In de avond heb ik nog salsa gedanst, maar ik vind het steeds minder leuk.. er waren ook ineens 7 nieuwe mensen en dat hele vlot stond vol.. de locatie is buiten op het water namelijk. Maar het was in ieder geval geen succes!! En in 1 les leren we maar 1 pasje erbij.. Dus ik denk dat ik na deze maand ermee ga stoppen, de basis heb ik onder de knie en een paar draaien en dat vind ik wel prima! Haha…

Woensdag hadden we weer afgesproken om te gaan vergaderen. Waarbij we eigenlijk steeds aan het herhalen zijn wat we wel niet moeten regelen.. Maar als ik het zo bij elkaar optel zijn we daar gewoon al 4 dagen mee bezig alleen bespreken maar doen is een beetje ver te zoeken. Daar hou ik helemaal niet zo van! Dus voor mijn doen weer een nutteloze middag. En er zijn 2 hoofd organisatoren die zich er al maanden mee bezig houden en ik ben er pas vanaf vorige week en ben er zo ingesprongen.. Maar ik zag het zaterdag niet echt gebeuren dat het hele evenement er zou komen. Maar we hadden nog 2 dagen te gaan..

S ‘avonds was het dan zover het veel belovende hiphop. We waren ook best met een grote groep en die 2 jongens geven het ook samen. En hebben nu een dansje aangeleerd gekregen! Ik vind wel gaaf maar ook iets op de grond en dat gaat me niet goed af. Ook omdat ik een beetje moet uitkijken met mijn knietje.. dus als het straks echt niet gaat, gaat het niet.. Na het hiphoppen zijn we naar touche geweest.

Donderdag ben ik samen met Astrid naar 2 internaten geweest die deelnemen aan het sporttoernooi, een meisjes internaat en een gemengd internaat. De jongens gaan trouwens voetballen en de meisjes gaan slagballen. We gingen ze een brief afgeven met wat flyers erbij! Met het precieze programma erin. Op weg naar het tweede internaat had ik best trek in iets.. dus zijn we een chinees winkeltje ingegaan en lekkere dingetjes gaan zoeken. En ik vond gewoon iets wat ik me kon herinneren van 12 jaar geleden KROEPOEK! Gedraaide kroepoek in de kleuren wit en roze (zie foto!!!) Mam en Pap herkennen jullie dat ook nog?.. het was echt super lekker!!!

S ‘avonds ben ik samen met Ym en Lot naar de Havanna gegaan met nog wat andere meiden die ze kennen van een soort gelijke opleiding die hier ook bezig zijn aan hun afstudeer onderzoek. Bij hun thuis wat vlakbij de Havanna’s was nog lekker wat gedronken met zijn alle en weer lekker een avondje stappen! Heerlijk al dat feesten en dansen! Echt een groot feest!

Vrijdag om 14uur afgesproken bij het internaat om weeeeer is te bespreken wat we nog moeten doen. Ik werd er onderhand helemaal gek van, maaaar we hebben vrijdag eindelijk iets gedaan!!! Ik had een plattegrond gemaakt voor het internaat. Siroop bakken schoongemaakt, voor drinken tijdens het toernooi. De meiden van hier gaan ook gebak(hapjes) maken om te verkopen, bakabana’s, saucijzen en kroketjes met de behorende pittige sausjes!! Astird en ik zijn s ‘middags nog de plattegronden gaan afdrukken en laten plastificeren. Daarna hebben we maar weer is wat boodschappen gedaan want mijn voorraad thuis was weer aardig op! Dus flink wat tomaat in blik aangeschaft en pasta! JamJam! En heb me vanavond voorgenomen is lekker niks te doen! Mijn knie was ook aardig dik van het hiphoppen en daarna stappen en donderdagavond weer stappen dus 3 intensieve dingen achter elkaar.. dus een avond en nacht rust zou mijn knie goed doen! Dus lekker pasta met tomaat en 4 kazen voor mezelf gemaakt met lekkere pesto!! Met nog wat uitzendingen van GTST erbij was een heerlijk avond!

En het is tenslotte morgen zaterdag dus de opening van het sporttoernooi!! Spannend! Ook echt op de dag voor de opening hebben we een Dj kunnen regelen!! Voor een kleine vergoeding hebben zelf wel wat moeten investeren om het neer te kunnen zetten.

Zaterdag THE DAY!
Kwart voor 7 de wekker want jaajaa naar het Lotjeshuis! Reagy gister laten weten dat die me om kwart voor 8 kan ophalen.. Maaree volgens mij snapt die het nog niet helemaal want hij stond vanochtend gewoon weer om half8 al op de stoep.. waar ik weer niet zo blij mee was.. dus weer snel snel.. en toen ik bij de poort kwam zag ik dat die de stoel helemaal achteruit had liggen hij dacht dat duurt nog wel ff.. Maar hij komt te vroeg… dus we waren vanochtend weer te vroeg bij het Lotjeshuis en kwam aan en de kindjes waren weer blij om me te zien! Alleen de tantes niet denk ik.. ik zei maar goedemorgen en kreeg hallo terug.. blijf het echt niet leuk vinden.. en door de weeks was het echt super gezellig met het personeel van vorige week vrijdag! Het is wel druk maar tenminste leuk! En er wordt met je gepraat, ik bedoel ben er wel vrijwillig. De kindjes mochten na hun ontbijt naar buiten gaan spelen!! Ik dacht jeej leuk gaan we eindelijk wat doen met speelgoed. Maar het tegendeel bleek. Te pakten alles van elkaar af en schreeuwde tegen elkaar en sloegen en iedereen wilde net dat ene kleine autootje.. Nouuuu echt waar zijn die leuke lieve kindjes die met elkaar spelen.. het was ver te zoeken. Was alleen maar bezig om te zeggen dat ze het niet zomaar mogen afpakken of elkaar moeten slaan en dat ze gewoon samen kunnen spelen met 1 auto. En ook omdat de hele ochtend de 2 tantes niks tegen me zeiden voelde ik me niet echt welkom. Dus dit er aan te denken van de week Mevr. Sam Sin te bellen of ik niet een keer door de weeks kan komen. Ook omdat ik heb gemerkt dat iedereen hier in het weekend uitstapjes en tripjes gaan maken. En het voor mij betekend dat ik het Lotjeshuis elke keer moet afzeggen..

Om 11uur zei ik tegen een vrouw dat ik moest gaan omdat ik om 12 uur een afspraak had, maar de kinderen hadden natuurlijk een grote tering bende gemaakt van al het speelgoed buiten! Ik kon er ook niks aan doen dat het een slechte timing was.. Maar ze keek niet zo vrolijk.. Ik moest namelijk om 12 uur op het internaat zijn want dan was het zover we gingen alle voorbereidingen treffen en alles klaarzetten. Iedereen had zo zijn taak om zich mee bezig te houden! En rond 2uur kwamen de eerste internaten vandaag zouden er 2 wedstijden plaatsvinden de jongens van Zaailand tegen Christoforus! En de meiden zouden slagballen tegen het VOS internaat. Ik had de taak over het Gebak en Soft (oftewel hapjes en drankjes) Maar zij noemen hier hapjes, gebak en soft betekend frisdrank. We zijn alles gaan klaarzetten de tafel voor de hapjes en drankjes en al het drinken in koelboxen met ijs en de meiden waren het gebak aan het maken. Tussendoor nog allemaal ballonnen opgeblazen en opgehangen. En uiteindelijk was het plaatje compleet. De DJ had zich ook gesetteld en het feest kon beginnen! We hebben al het eten verkocht en op een paar drankjes na ook al het drinken! Dus dat was heel erg leuk! Uiteindelijk waren we rond half8 klaar ook met opruimen. En was flink verbrandt! De hele dag in de zon. Toen ik naar huis liep dus de hoek om was Mevr. Malaha beneden en vertelde dat ze vanavond weer een hindoestaans bruiloftsfeest heeft! HOE VET weer zo een feest, dit keer vroeg ik of ik Ym en Lot mee nog nemen en uiteindelijk mocht het dan wel! Wat Lief! Ik vroeg of ze miss niet zo een mooie jurk voor mij had die al die mensen aan hebben tijdens zo’n feest en ze zou ik voor me kijken. Nog geen uur laten riep ze vanaf het balkon dat ik even moest komen! En ze had wat voor me klaarliggen om te passen! En toen zag ik een erg mooi topje waar ook een rok bij zat alleen dat was niet echt mijn ding. Dus heb ik uiteindelijk een eigen broek onder gedaan! Ik moet zeggen voelde me erg chique in het topje! Nu heb ik hier alleen maar Patta’s (gympen) en slippers en Mevr. Malaha zou wel even voor mij kijken of ze hakken had.. OHJEEJ.. daar kwam ze aan hoor met haar gouden hakjes, uhm nee dat gaat niet lukken om op te lopen. Wacht,.. laat me kijken.. dus ze ging weer kijken voor andere en ja hoor dezelfde in het zilver dus ik zo Neee dat kan niet ik heb met goud! Hmm ohke wacht laat me beneden kijken. Nou en die moest en zou ik aan doen. Oke dus mee de auto in! Maar als ik er niet meer op kon lopen konden we weer naar de auto om ze te wisselen met mijn slippers. Dus Ym en Lot opgehaald en op naar het feest! Dit keer was het bij die mensen thuis en hadden ze nog een stuk aan de overkant gehuurd om daar het eten en drinken te doen, Nou ik kan je vertellen wat was dat een mooie buurt zeg! Pfffoee. Ik heb voor de tweede keer weer mijn ogen uitgekeken! Zoo gaaf! Alleen bij dit feest gingen ze niet dansen.. dus op een gegeven moment waren we alle drie wel een beetje ingekakt, ik vooral omdat ik er al een hele lange dag op had zitten! Dus zijn om half 2 naar huis gegaan. Maar hadden nog wel zin om lekker uit te gaan! Dus hup door naar Zsa Zsa Zsu met zijn 3. Uiteindelijk zaten we om 6uur in de taxi naar huis! Nou dat was me wel een dagje zeg. Maar vol met gezelligheid! =D

Vandaag heerlijk uitgeslapen! Een echt zondag!! Want ja wat wil je als je om half 7 s’ochtends in je bedje ligt. Ik heb in de afgelopen 3 weken veel was geproduceerd dus het was maar is tijd om weer een WASdagje ervan te maken!. Want ja met geen warm water moet je eerst water warm maken door de waterkoker en water op het vuur.

Ik geniet echt van elke dag dat ik hier ben! Het weer, de warmte gewoon in je korte broekje en een hemdje je bed uit komen en vervolgens de hele dag in lopen. Gewoon doen waar je zin in hebt! Echt heerlijk! Maaar ik moet best bekennen dat ik jullie niet vergeet daar thuis! =D Misschien denken jullie dat, maar ik zeg jullie: Dat is niet zo <3

Ik denk echt wel aan jullie! vooral als ik slaap haha Grapje!
Dikke Dikke Dikke Knuffels!!! Vanuit dit mooie warme land!

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

  • 04 Maart 2013 - 13:33

    Mama:

    Whowwwwwwwww kanjer de verhalen worden echt steeds langer xxxxxxxxxxx

  • 04 Maart 2013 - 19:27

    Oma:

    Hallo lieve kleine ondeugende rakker

    Nikki Nikki wat heb je ons toch lang laten wachten voor wij weer iets
    van je hoorde.Maar het is het wachten wel waard geweest.
    Kind Kind wat maak je leuke en gezellige dingen mee.
    Oma zou zo wel naar je toe willen komen samen vrijwillergerswerk
    doen en dan lekker dansen de salsa in het dikke billen land ha ha.
    Lijkt me super leuk.
    Stuur ons maar een beetje zon en warmte het is hier nog een beetje
    koud.Heb je al leuke sproetjes op je neus?
    Heel veel plezier nog en geniet maar.
    Groetjes en veel liefs van Opa maar het meest van mij Oma.
    Dikke kus dag lieverd wij houden van je xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Maart 2013 - 19:48

    Papa:

    Lieve Nikki,
    Wat een lang verhaal maar leuk om te lezen dat je het prima naar je zin hebt. Nu begrijp ik waarom wij de afgelopen 1,5 week niks meer van jou hebben vernomen met al dat feesten en weinig slaap (Hahaha). Ik hou van je. Papa

  • 04 Maart 2013 - 21:53

    Evelien:

    Hè Nikki

    Wat leuk om al je verhalen te lezen!
    Het vertellen/schrijven gaat je goed af,
    Zie je al helemaal voor me ;)
    Echt gaaf wat je daar allemaal aan het doen bent ..
    Toppertje ben je!!
    Geniet er lekker van daar :D

    Liefs evelien

  • 05 Maart 2013 - 11:57

    Corien:

    Jeeeee Nikki. Wat maak jij leuke dingen mee. Super dat je het zo naar je zin hebt.
    Het is 1 groot feest. Geniet ervan lieve schat.

    Dikke kussssss

    Corien

  • 05 Maart 2013 - 19:48

    Carine:

    Hallo feestbeest,

    Jij hebt in ieder geval begrepen waar YOLO voor staat.
    Ga zo door.

    Liefs van de Buuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

Ik heb al heel lang een droom! En deze droom ga ik 5 februari waar maken. 12 jaar geleden ben ik samen met mijn ouders en zusje naar Suriname geweest om mijn broertje op te halen. Stevie was toen 2,5 jaar oud. Nu 12 jaar later wil ik terug naar Suriname om voor 3 maanden vrijwilligerswerk te gaan doen in het Lotjeshuis (weeshuis ondervoede en verwaarloosde kinderen van 0-5 jaar) waar Stevie als baby is opgevangen. Het Lotjeshuis ga ik combineren met het Ramoth Kindertehuis. Daar zitten kinderen in de leeftijdscategorie 6-15 jaar. De kinderen hebben allemaal een andere achtergrond, zo zijn er een aantal weeskinderen, kinderen waarvan de ouders in het binnenland wonen en kinderen waarvan de ouders om diverse redenen (ivm financiële situatie, psychiatrische problemen in de gevangenis etc.) niet voor hen kunnen zorgen.

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1647
Totaal aantal bezoekers 18130

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 22 Augustus 2014

Een Nieuw Avontuur!

05 Februari 2013 - 03 Mei 2013

3 Maanden on my own

Landen bezocht: